
Cum se face o procura
Opreste-te un minut: ca sa faci o procura in Romania in 2025 ai nevoie de un act de identitate valabil, un text clar cu puterile acordate si autentificare la notar. Daca ai de rezolvat acte la banca, la ANAF, pentru o masina sau pentru vanzarea unui imobil, raspunsul scurt este acesta: redactezi mandatul, mergi la notarul public sau la consulat (daca esti in diaspora), semnezi si, la nevoie, aplici Apostila de la Haga. Urmeaza apoi folosirea procurii strict pentru operatiunile autorizate.
Procura este instrumentul legal prin care imputernicesti pe cineva sa actioneze in numele tau, iar in 2025 majoritatea institutiilor cer forma autentica notariala pentru operatiuni importante (imobiliare, bancare, auto). In continuare gasesti un ghid pas cu pas, cu exemple concrete, liste de verificare si trimiteri la institutii relevante (Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, Ministerul Justitiei si Conferinta de la Haga – HCCH).
Ce este procura si cand ai nevoie de ea in 2025
Procura, numita si mandat, este un inscris prin care o persoana (mandantul) autorizeaza o alta persoana (mandatarul) sa incheie acte juridice sau sa faca operatiuni in numele sau. In dreptul roman, mandatul este reglementat in Codul civil, iar pentru o serie de operatiuni practice este necesara forma autentica la notarul public. In 2025, institutiile publice si private din Romania solicita frecvent procura autentica pentru operatiuni precum inmatriculare auto, obtinere documente de la autoritati (certificate fiscale, extrase), tranzactii imobiliare, reprezentare la banca ori la notar. Daca te afli in strainatate, poti face procura la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei sau la un notar local, urmand aplicarea Apostilei de la Haga in statele parte la conventie.
De ce ai nevoie de o procura? Pentru ca nu esti prezent fizic, nu ai timp sau pentru ca operatiunea necesita un specialist. De exemplu, daca vinzi un apartament si te afli in alta tara, imputernicesti un avocat sau o ruda de incredere sa semneze antecontractul si actul de vanzare-cumparare. La fel, cand cumperi o masina din alt judet, poti mandata pe cineva sa o inmatriculeze in locul tau. O procura bine scrisa limiteaza riscurile, defineste exact puterile si durata si te protejeaza prin posibilitatea de revocare.
Din perspectiva institutionala, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania (UNNPR) coordoneaza activitatea camerelor notariale si a notarilor publici. Ministerul Justitiei tine evidenta actelor legislative si a politicilor in domeniu. Pentru utilizarea procurilor in afara tarii, cadrul este dat de Conventia de la Haga din 1961 privind suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine (Apostila). In 2025, peste 120 de state sunt parte la Conventia Apostila, iar toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene sunt parte la acest mecanism, ceea ce simplifica circulatia internationala a procurilor autentificate in Romania.
Important: procura nu transfera proprietatea si nici nu te lipseste de drepturi; ea acorda doar puteri de a incheia acte in numele tau. Orice depasire a limitelor stabilite in text poate fi contestata. De aceea, un principiu practic valabil si in 2025 este sa formulezi procura speciala, limitata la operatiunea concret necesara (de exemplu, “depunere si ridicare acte pentru dosarul X, obtinere certificat fiscal pentru imobilul situat in…”), cu o durata determinata, de regula scurta, si cu interdictie de substituire daca nu ai nevoie ca mandatarul sa poata numi pe altcineva in locul sau.
Tipuri de procura: general, special, cu substituire si forma ceruta de institutii
In practica, procurile se impart in cateva categorii, fiecare cu avantaje si limite. Procura generala acorda puteri largi de reprezentare in fata institutiilor si tertilor, insa tocmai pentru ca este larga, uneori institutiile o privesc cu prudenta si pot cere procura speciala pentru o operatiune precisa. Procura speciala este focalizata pe o actiune concreta (de exemplu, “incheiere si semnare contract de vanzare-cumparare pentru imobilul X, pretul Y, la notarul Z”). Aceasta claritate ajuta functionarii sa verifice rapid daca mandatarul are puterea necesara.
Mai exista procuri cu sau fara drept de substituire. Daca incluzi substituirea, mandatarul poate numi un alt reprezentant in locul sau. In lipsa acestei clauze, substituirea nu este permisa. O regula prudentiala in 2025: acorda drept de substituire doar cand stii sigur ca operatiunea implica deplasari sau programari in paralel si cand ai incredere in lantul de reprezentare. In fine, vorbim si despre forma: in multe situatii, legea sau practica institutionala cer forma autentica notariala; in altele, e suficient un inscris sub semnatura privata. De exemplu, pentru ridicarea unui colet de la curier poate fi suficienta o imputernicire simpla, dar pentru operatiuni bancare sau imobiliare majoritatea entitatilor cer procura autentica.
Din punctul de vedere al recunoasterii internationale, daca urmeaza sa folosesti procura in strainatate, forma autentica si Apostila sunt standardul. In 2025, Conventia Apostila este aplicata in peste 120 de tari, ceea ce inseamna ca in cele 27 de state UE, precum si in tari ca SUA, Marea Britanie, Turcia, Elvetia, Japonia, Australia, o procura autentificata in Romania si apostilata este, de regula, acceptata fara supralegalizare suplimentara. Daca tara in care folosesti procura nu este parte la conventie, vei avea nevoie de supralegalizare prin Ministerul Afacerilor Externe si misiunea diplomatica a statului respectiv.
Atentie si la durata. Desi legea nu impune in mod absolut un termen fix pentru toate procurile, buna practica in 2025 este sa setezi un termen rezonabil (de pilda 6 sau 12 luni) sau chiar un termen scurt legat de operatiunea concreta. Unele institutii resping procurile vechi de peste 12 luni din prudenta interna, chiar daca legal ele nu ar fi expirate. De asemenea, multe banci cer in mod expres procuri emise in ultimele 3 sau 6 luni pentru operatiuni de cont, aliniindu-se politicilor de cunoastere a clientelei (KYC) din sectorul financiar.
Exemple uzuale in 2025
- Procura speciala pentru incheiere contract de vanzare-cumparare imobil si incasare pret la notar.
- Procura speciala pentru depunere/ ridicare acte si obtinere certificat fiscal la primarie si ANAF.
- Procura bancara pentru operatiuni limitate: depuneri, retrageri, inchidere cont, solicitare extrase.
- Procura auto pentru vanzare, radieri, inmatriculare, obtinere numere provizorii.
- Procura pentru reprezentarea in instanta (de regula, imputernicire avocat sau mandat judiciar specific).
Acte si date necesare si cum te pregatesti pentru o procura solida
O procura buna se construieste pe informatii exacte. In 2025, erorile de identitate, de adrese sau lipsa datelor din obiectul procurii sunt principalele cauze pentru care functionarii solicita corectii sau resping temporar documentul. Pleaca de la regula de aur: “scrie exact ce vrei sa se intample, cu cine, unde, in ce termen si cu ce limite”. Astfel, te asiguri ca mandatarul poate actiona eficient si ca institutia care verifica procurile intelege rapid operatiunea.
Pregateste actul de identitate valabil (carte de identitate sau pasaport). Verifica valabilitatea: in Romania, cartile de identitate au durate diferite in functie de varsta, iar pasaportul simplu electronic are, de regula, 10 ani pentru adulti. Daca iti expira documentul in cateva zile, rezolva intai inlocuirea; notarul iti va cere un act valid. Noteaza corect datele mandatarului (nume complet, CNP, seria si numarul actului, adresa din act). Pentru operatiunea propriu-zisa, aduna informatii tehnice: datele imobilului (adresa completa, numar cadastral/ carte funciara), datele autovehiculului (serie sasiu, numar inmatriculare), datele bancii si ale contului, numere de dosar, numele institutiei, punct de lucru, program, conditii specifice. Cu cat textul este mai precis, cu atat mai putine drumuri inutile.
Daca ai nevoie de folosire internationala, decide din timp traseul: Apostila de la Haga sau supralegalizare. In 2025, pentru statele parte la Conventia Apostila (peste 120 la nivel global), te vei adresa structurii competente pentru apostilarea actelor notariale (in Romania, competenta este organizata in sistemul notarial si la autoritati desemnate prin lege). Pentru tarile neparte, verifici la Ministerul Afacerilor Externe si la ambasada/ consulatul statului strain pasii de supralegalizare.
Checklist esential de pregatire
- Stabileste scopul exact al procurii (operatiunea concreta) si durata dorita (de exemplu 3, 6 sau 12 luni).
- Colecteaza toate datele tehnice: imobil (adresa, CF), auto (VIN, numar), banca (IBAN, sucursala), dosar (numar si institutie).
- Decide daca vrei drept de substituire si limiteaza-l sau exclude-l daca nu este necesar.
- Pregateste actele de identitate valabile pentru tine si, daca e cazul, pentru mandatar (copii clare).
- Stabileste daca vei folosi procura in strainatate si verifica din timp necesitatea Apostilei sau a supralegalizarii.
Un detaliu logistic util in 2025: multe birouri notariale au programare online sau telefonica si pot prelua draftul procurii in prealabil pe email, reducand timpul la ghiseu. De asemenea, UNNPR incurajeaza verificarea identitatii si a consimtamantului intr-un cadru sigur, conform normelor profesionale. Pentru persoanele cu dizabilitati sau cu nevoi speciale, intreaba din timp despre posibilitatea deplasarii notarului la domiciliu sau la spital, procedura permisa in anumite conditii si contra unui onorariu suplimentar.
Pas cu pas la notar: verificari, redactare, semnare, costuri si timp
Experienta tipica la notar in 2025 pentru o procura standard poate dura de la 15 la 45 de minute, in functie de complexitate si de fluxul de lucru. Pasii sunt clari: identificare, consimtamant, redactare, citire, semnare, autentificare. Daca ai trimis anterior datele, timpul se reduce. Daca vii fara informatii, se prelungeste si risti sa nu poti include totul intr-o singura sesiune. Este important sa pui intrebari despre clauze: durata, substituire, limite, posibilitatea de revocare si modul de utilizare la institutii.
Notarul verifica actul de identitate si capacitatea de exercitiu, te intreaba asupra vointei si interesului legitim si iti explica efectele. In etapa de redactare, se introduc datele partilor si se formuleaza obiectul: ce poate face mandatarul, in numele cui, unde, in ce termene, cu ce documente poate semna. Citirea integrala este obligatorie, iar eventualele corectii se fac inainte de semnare. La final, se aplica semnaturile si sigiliile notariale si se elibereaza exemplarele. Daca anticipezi folosirea in strainatate, intreaba direct la birou despre pasii pentru Apostila: unele cabinete colaboreaza cu structurile competente si te pot ghida logistic.
Desi onorariile notariale sunt stabilite liber, practica din marile orase in 2025 arata, pentru procuri standard, intervale uzuale de ordinul sutelor de lei, in functie de complexitate si de servicii aditionale (traducere, deplasare, programare urgenta). Este rezonabil sa intrebi dinainte care este onorariul orientativ si ce include: redactare, autentificare, copii suplimentare, arhivare electronica, consultanta. Pentru actele complexe (imobiliare cu instructiuni speciale, limbaj bilingv, clauze conditionale) tariful va fi mai mare. Poti solicita mai multe oferte, asa cum recomanda si bunele practici profesionale sustinute de UNNPR.
Etape practice la notar (ghid rapid)
- Programare si transmiterea prealabila a datelor si documentelor suport (optional, dar util).
- Prezentare la birou cu act de identitate valabil si, daca e cazul, documente tehnice (extras CF, talon auto, IBAN).
- Verificarea identitatii si a consimtamantului, redactare si citire integrala a procurii.
- Semnare in fata notarului si autentificare; solicitare de copii suplimentare daca stii ca vei depune in mai multe locuri.
- Informare despre Apostila sau supralegalizare (daca este necesar) si despre pasii de dupa autentificare.
In ceea ce priveste timpul de eliberare, pentru o procura standard, eliberarea este de regula pe loc, imediat dupa semnare. Daca ai nevoie de o procura in doua limbi, tine cont ca se poate prelungi durata pentru verificarea terminologiei si a conformitatii. Daca esti in strainatate, la consulat, include timpul de programare si eventualul termen pentru ridicare. In 2025, multe consulate ale Romaniei solicita programare online si pot percepe taxe consulare distincte fata de onorariile din tara.
Procura pentru diaspora: Apostila de la Haga, supralegalizare si traduceri
Daca esti in diaspora si ai nevoie ca cineva din Romania sa actioneze in numele tau, procura este de obicei cea mai eficienta solutie. Varianta 1: mergi la consulatul Romaniei si autentifici procura acolo, documentul fiind recunoscut in Romania fara formalitati suplimentare. Varianta 2: faci procura la un notar din tara de rezidenta, apoi aplici Apostila de la Haga (daca statul este parte la Conventie) sau supralegalizarea (daca nu este). In ambele cazuri, pentru folosire in Romania, traducerea autorizata in limba romana poate fi necesara (daca textul nu este deja in romana sau bilingv).
Conform cadrului international in vigoare, in 2025 peste 120 de state aplica mecanismul Apostila (HCCH Apostille Convention). In toate cele 27 de state membre ale UE, Apostila este suficienta pentru ca inscrisul notarial strain sa circule in Romania. Procedura tipica: notarul local autentifica, apoi autoritatea competenta din statul respectiv aplica Apostila (de regula, ministerul justitiei, curtea de apel, guvernatorul regional etc., in functie de organizarea nationala). Dupa sosirea in Romania, faci traducere autorizata si, daca e necesar, legalizare a semnaturii traducatorului la notarul public roman.
Daca statul in care te afli nu este parte la Conventia Apostila, intra in discutie supralegalizarea: de regula, se certifica semnatura notarului local de catre autoritatea centrala a statului respectiv, apoi de catre Ministerul Afacerilor Externe al acelui stat, apoi de misiunea diplomatica a Romaniei. La sosirea in Romania, organizarea documentelor poate cere traducere si legalizarea semnaturii traducatorului. Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei ofera pe site informatii curente despre circuitul de supralegalizare pentru fiecare tara.
Pași practici pentru diaspora
- Verifica daca tara ta este parte la Conventia Apostila (HCCH) si identifica autoritatea competenta pentru aplicare.
- Decide daca mergi la consulatul Romaniei (procura direct in limba romana) sau la notar local + Apostila.
- Stabileste daca textul trebuie bilingv; intreaba institutia din Romania daca accepta text intr-o singura limba.
- Planifica traducerea autorizata in Romania si, la nevoie, legalizarea semnaturii traducatorului la notar.
- Calculeaza timpii: programare la notar/consulat, termen pentru Apostila, curier/posta catre Romania.
Un detaliu util in 2025: unele autoritati si banci din Romania au proceduri interne clare privind limbile acceptate si cer frecvent ca procurile straine sa aiba clauze foarte specifice (de exemplu, mentionarea expresiva a “incasarii pretului” sau a “dreptului de a depune si ridica documente”). Intreaba inainte de redactare pentru a evita reemiterea. Mentioneaza in procura daca mandatarul poate ridica documente cu caracter personal (de pilda fise fiscale), deoarece anumite oficii cer formulare dedicate pentru protectia datelor.
Riscuri, limite si clauze de siguranta: cum te protejezi
O procura este un instrument puternic, iar puterea trebuie gestionata cu prudenta. Riscurile principale tin de formularea prea larga (care permite operatiuni neasteptate), de durata prea mare, de includerea dreptului de substituire fara control si de lipsa unor limitari privind sumele de bani sau tipul tranzactiilor. In 2025, practicile de guvernanta personala recomanda sa tratezi procura ca pe o cheie: nu dai o cheie universala decat daca ai un motiv extrem de bun; de regula, oferi o cheie pentru usa de care este nevoie, pentru exact perioada cat trebuie.
Clauzele de siguranta includ: durata determinata, obiect clar si limitat, interdictia substituirii, plafonarea sumelor sau a tipului de acte, obligatia mandatarului de a prezenta dovezi ale indeplinirii operatiunilor (chitante, extrase, copii ale actelor). Adauga, daca este cazul, si un canal de comunicare obligatoriu: “mandatarul va informa mandantul prin email la adresa X cu privire la fiecare pas relevant”. Daca operatiunea implica bani, precizeaza contul in care pot fi depuse sumele, cine le poate ridica si in ce conditii. Pentru imobiliare, mentioneaza expres precontractul, actul final si eventual avansul, precum si dreptul de a solicita si ridica extrasul de carte funciara pentru informare.
Clauze de siguranta des intalnite
- Durata scurta si precisa (ex. “valabila 90 de zile de la data autentificarii”).
- Obiect limitat la o operatiune unica sau la un set restrans de pasi (depunere/ ridicare acte pentru dosarul X).
- Interdictia de substituire, cu exceptia unui context bine definit si numirea nominala a unui inlocuitor, daca e cazul.
- Plafon de valoare pentru tranzactii (de ex. “pret maxim Y lei/ euro”).
- Obligatia de raportare si predare de documente justificative catre mandant.
Pe langa text, alege cu grija persoana mandatarului. Un grad de rudenie nu garanteaza neaparat prudenta, iar un profesionist (avocat/ consilier) poate oferi predictibilitate dar vine cu costuri si proceduri. Verifica reputatia, disponibilitatea si experienta pentru operatiunea concreta. Daca te afli in strainatate, asigura-te ca poti comunica rapid cu mandatarul si ca ai canale de transfer de documente sigure. Daca operatiunea este sensibila, ia in calcul sa fii prezent online in momentul semnarii unor acte subsecvente, pentru supraveghere si acord explicit.
Din perspectiva institutionala, UNNPR si normele profesionale ale notarilor pun accent in 2025 pe verificarea consimtamantului si pe prevenirea fraudelor. Institutiile bancare, in virtutea regulilor KYC si AML, pot impune conditii suplimentare pentru a valida imputernicirile (de exemplu, formulare interne si procuri emise recent). Pregateste-te pentru aceste cerinte si priveste-le ca pe un filtru de siguranta, nu ca pe un obstacol.
Revocarea, incetarea si inlocuirea unei procuri
Unul dintre marile avantaje ale procurii este caracterul sau revocabil. In 2025, poti oricand sa revoci o procura, cu exceptia situatiilor expres prevazute de lege pentru anumite tipuri de mandate speciale. Revocarea se face, in mod uzual, tot la notar, printr-o declaratie de revocare a procurii care identifica exact mandatul (data, notarul emitent, numar de inregistrare, partile) si consemneaza incetarea drepturilor conferite mandatarului. Dupa emiterea revocarii, este esential sa notifici mandatarul si toate institutiile unde a fost depusa sau urmeaza sa fie folosita procura, pentru a preveni utilizarea ei ulterioara.
Procura inceteaza si prin implinirea termenului de valabilitate, prin realizarea obiectului (operatiunea s-a incheiat), prin renuntarea mandatarului sau prin decesul/ pierderea capacitatii uneia dintre parti, in conditiile legii. Pentru a evita situatii neclare, include in textul procurii clauze despre predarea documentelor dupa indeplinire si, daca exista sume de bani gestionate, despre efectuarea unui decont catre mandant.
Daca doresti sa inlocuiesti o procura veche cu una noua (de exemplu, ai schimbat mandatarul sau ai ajustat limitele), poti emite o noua procura si, simultan, o declaratie de revocare a celei anterioare. Trimite copiile noii procuri si ale revocarii catre toate institutiile implicate. Daca ai depus deja o procura la notar sau la banca, intreaba despre procedura interna de actualizare; in 2025, multe institutii solicita copia revocarii si, in unele cazuri, un formular propriu.
Pasi pentru o revocare eficienta
- Redacteaza la notar declaratia de revocare, identificand precis procura (data, numar, notar, parti).
- Notifica in scris mandatarul si solicita confirmare de primire.
- Transmite revocarea catre toate institutiile unde procura a fost depusa sau urmeaza sa fie folosita.
- Solicita returnarea/ anularea oricaror copii depuse, acolo unde procedura permite.
- Arhiveaza dovada notificarilor si pastreaza copii ale documentelor pentru eventuale litigii.
Din perspectiva riscurilor, intarzierea in notificare poate permite folosirea procurii desi a fost revocata. De aceea, foloseste canale rapide (email oficial, portaluri institutionale, curier cu confirmare). Daca te afli intr-o tara parte la Conventia Apostila si revocarea trebuie folosita in afara Romaniei, aplica aceeasi logica: autentificare la notar, apoi Apostila, traducere unde este necesar. MAE si HCCH mentin liste actualizate cu tarile parte si cu autoritatile competente pentru apostilare, utile in planificarea acestor pasi.
Exemple concrete si modele de formulare utile (auto, bancar, imobiliar, ANAF)
Formularea unei procuri eficiente inseamna sa anticipezi limbajul pe care il vor cauta functionarii. In 2025, multe institutii folosesc liste de verificare interne. In imobiliare, notarul public care va instrumenta vanzarea doreste sa vada explicit dreptul de a “semna, incheia si ridica actele necesare, inclusiv antecontractul/ contractul de vanzare-cumparare, a incasa pretul, a plati taxele si a obtine extrasul de carte funciara”. In auto, serviciile publice depermite si serviciile de inmatriculari cauta sintagme precum “depunere documentatie, radiere, inmatriculare, obtinere talon, placute si certificate”. In bancar, multe institutii solicita precizarea “dreptul de informare, depuneri, retrageri, solicitare extrase si inchidere cont”. Pentru ANAF si primarie, sunt cautate “depunere si ridicare documente, obtinere certificat de atestare fiscala, solicitare decizii si adeverinte”.
Un exemplu de structura pentru o procura speciala imobiliara: incepi cu datele partilor (mandant si mandatar), apoi obiectul clar (imobilul definit prin adresa si, daca se poate, numar cadastral/ CF), operatiunile permise (negociere in limita unui pret minim/ maxim, semnare antecontract, incasare avans, semnare contract final, plata taxe notariale si impozit), institutiile vizate (OCPI, primarie, ANAF, notar), durata (de exemplu 6 luni), interdictie de substituire, obligatie de informare. In 2025, multe birouri notariale pot oferi un model orientativ si il adapteaza contextului tau.
Formulari cheie pe domenii
- Imobiliar: “Cu puterea de a semna antecontractul si contractul de vanzare-cumparare pentru imobilul situat in…, numar cadastral…, la pretul minim de…, de a incasa pretul/ avansul si de a plati taxele aferente, de a solicita si ridica extrasul CF si orice avize/ certificate necesare.”
- Auto: “Cu puterea de a depune si ridica documente, a semna contract de vanzare-cumparare auto, a radia si a inmatricula vehiculul cu VIN…, a ridica talonul si placutele, a achita taxele si amenzile aferente procedurii.”
- Bancar: “Cu puterea de a solicita informatii asupra contului IBAN…, a depune si retrage sume in limita de…, a solicita extrase, a semna cereri si a inchide contul la sucursala…”
- ANAF/ Primarie: “Cu puterea de a depune si ridica documente, a solicita si ridica certificatul de atestare fiscala pentru…, a primi corespondenta, a semna declaratii si cereri standard.”
- Juridic/ instanta: “Cu puterea de a depune cereri, de a ridica copii certificate si de a primi corespondenta in dosarul nr…., fara drept de a incheia tranzactii judiciare decat cu acordul prealabil scris al mandantului.”
Nu uita de traduceri. Daca vei folosi procura intr-o tara straina in 2025, intreaba din timp daca este acceptata in limba romana sau daca trebuie bilingv ori insotita de traducere autorizata. In tarile UE, institutiile tind sa accepte acte cu Apostila si traducere in limba oficiala a statului respectiv. Daca nu esti sigur, contacteaza institutia tinta sau verifica pe site-ul acesteia. Pentru acte bancare, sectoarele de conformitate pot cere mentiuni speciale privind limitele sumelor si durata; ajusteaza textul impreuna cu notarul pentru a preintampina respingerile.
Ca reper international util si in 2025: HCCH mentine o lista actualizata a statelor parte la Conventia Apostila si a autoritatilor competente. In Romania, UNNPR si camerele notariale teritoriale ofera informatii despre accesul la servicii notariale si pot ghida cu privire la pasii ulteriori, inclusiv apostilare si colaborarea cu traducatori autorizati. Foloseste aceste surse institutionale atunci cand ai de finalizat o operatiune cu termene fixe sau cu mize financiare importante.